torstai 12. tammikuuta 2017

Get fit - kevääksi kuntoon!


New year, new me ja silleen!

 
Eikös se vähän niinkuin kuulu asiaan näin tammikuussa?
Käännetään uusi lehti ja pistetään tuulemaan? Toivon että moni joka muutosta todella haluaa nyt tammikuun tuomalla innolla haluamiansa tuloksiakin alkaa saavuttaa!Tsemppiä ihmisille kaikenlaisiin projekteihin!

Itselläni ei ole luvassa nyt mitään hirveän mullistavaa mitä tulee terveelliseen syömiseen ja liikuntaan, mutta kuitenkin eräs iso haave on toteutumassa. Listasinkin edellisessä postauksessa mun tavoitteitani tälle vuodella ja nyt ensimmäistä kertaa mun kuntoiluprojektini aikana mulla on henkilökohtainen ohjaus ruokavalioineen ja kuntosaliohjelmineen tukena pienessä kiristelyprojektissa! Wihii! Vera-karoliina luotsaa minua nyt sitten kohti ihannekuntoani seuraavien muutamien kuukausien aikana, niin mainiota! Aiemmin olen ollut mukana muutamassa massavalmennuksessa, joista kokemukset olivat ihan hyvät, mutta henkilökohtainen valmennus on aina kyllä vielä asteen enemmän. Se kuitenkin kustomoidaan vastaamaan silloin juuri sinun tarpeitasi ja sopimaan juuri sinun elämääsi.

N-Y-T, nyt!

Ruokavalioon olen totutellut nyt toista viikkoa. Se sisältää paljolti niitä elementtejä mitä olen muutenkin syönyt mutta nyt kaikki tarkemmin laskettuna (olen kuitenkin nyt melkein vuoden syönyt vapaammin, ns. sinnepäin mutta en ole esimerkiksi punninnut ruokamääriäni, mennyt arviolta ). Nyt sitten oli hommattava uudet patterit elintarvikevaakaankin ja myös herkut ovat suurimman osan aikaa pannassa. Joka viikkoon mahtuu silti onneksi hiukan löysäämistäkin ainakin tässä vaiheessa, joten mikään täysin herkuton tammikuuni ei tule olemaan.
Salitreenin makuun pääsen kunnolla varmaankin ensi viikolla, ohjelma mulla jo on mutta vaatii vielä läpikäymistä yhdessä PT:n kanssa.

Mitenkäs on lähtenyt käyntiin?

Olen taas ottanut vähän ryhtiliikettä syömisiin eli lounaat tulee nyt tehtyä säntillisemmin etukäteen. Hiukan myös olen saanut ruokavaliosta monipuolisuutta ja uusiakin hyvältä maistuvia ideoita. Mitenkään tylsänä en tätä pidä koska monipuolisuutta saa ainesosia hiukan vaihtelemalla ja tietysti mausteita käytän ruuanlaitossa muutenkin. Mutta nyt siis edellisiltana tekee taas lounaatkin valmiiksi, myös useamman päivän lounaita kerralla, eikä lähde töihin sillä ajatuksella että "haen kaupasta jotain jos ehdin". Järjestystä elämään siis!


Mitään pieniä nämä annokset ei todellakaan ole!

Salilla olen käynyt pitkästä aikaa taas ahkerammin, pari viikkoa on nyt ainakin mennyt 3-4 salitreenin viikkotahdilla mikä on tuntunut oikein mukavalta. Odotan uudelta ohjelmalta kyllä tekemisen meininkiä ja oman mukavuusalueen ulkopuolelle astumista, mutta toisaalta kun takana oli se flunssakierre ja pidempi tauko säännöllisestä treenaamisesta niin nämä pari viikkoa omaa, alustelevaa treeniä oli varmasti ihan hyvänä valmisteluna tulevalle kovemmalle treenille.

Miltäs tää nyt on tuntunut?

Kun takana oli joulu suklaineen noin muunmuassa niin kyllähän tietysti tuo ensimmäinen viikko sai näläntunteen aikaan. Toki se oli sellaista normaalia dieettinälkää, ei mitään sellaista mikä olisi kielinyt siitä että ruokamäärä olisi selvästi liian alhainen. Samaten palelen taas vähän herkemmin, minkä tunteen muistan myös aiemmalta "dieettikaudeltani".Treenitehot pysyivät kyllä ja aterioista jäi kylläinen olo. Vaan onhan kropalla sopeutumista kun ensin olet syönyt vähän ylikin tarpeen ja nyt sitten yhtäkkiä syödäänkin tosi puhtaasti ja alle kulutuksen (vaikka maltillisesti, mikään kitukuuri tämä ei todellakaan ole). Viikonloppuna oli tankkaus jo heti ja se sitten kyllä tasasikin oloa taas, seuraavat pari päivää oli taas dieettinälkä kateissa. Nyt taas viikonloppua kohden nälkä palailee ja seuraavaa tankkausiltaa odottaa jo ihan mielellään. Vedenjuontia olen myös lisännyt, ja aika hyvin pysynytkin siinä. Saan juotua pari litraa päivässä melko vaivatta nyt, elimistö jopa vaatii sitä. Sokerikoukku on ollut hämmentävän helppo katkaista. Ei ole tuottanut ongelmia pitää kiinni puhtaasta syömisestä. Muutamina päivinä olen pienesti poikennut syömällä ruokavalion ruokamäärän päälle vaikkapa puolikkaan sämpylää jottei tarvitse turhaan pois heittää. Järki kädessä tässäkin siis, se puoli sämpylää kerran viikkoon ei tätä kaada kunhan nyt suurimmaksi osaksi pysyn ruodussa. Mutta olen ihan iloinen kuinka helpolta tällä kertaa tuntui tähän lähteä.



Elämää purkkien kanssa


Jos jotain niin elämään on tullut siis niin ryhtiä. Ruokavalio kannustaa pitämään kiinni säännöllisestä syömisestä ja tekee siitä simppeliä. Elämässäni läpikäyn edelleen vanhimman koirani kuoleman aiheuttamaa menetystä ja se sekä sitä ennen pitkin syksyä vaivannut huoli teki sen, että meinasin unohtaa syödä riittävän säännöllisesti. Mulle kun käy niin surussa, syöminen tuntuu toissijaiselta ja nälkä katoaa. Vaikka osasin kiinnittää syömiseeni (ongelmani tiedostaen) huomiota jo ennen ruokavalion saamista, on se kuitenkin nyt lippulappusen kanssa vielä asteen helpompaa. Ensimmäistä kertaa elämässäni minä, itsepäinen oman tien kulkija, olenkin ihan tyytyväinen siitä että on lappu minkä mukaan tehdä kauppaostoksia eikä tarvitse sen kummemmin miettiä mitä minäkin päivänä söisi. Viikolla ehtii miettiä myös mitä erityisesti mieli tekee ja syödä niitä sitten lauantaina.

Nyt sitten vaan lähipiirissä on ollut ikävää flunssaa ja tänä aamuna omaakin kurkkua on vähän kaiherrellut tänä aamuna. Pelkään pahasti että olo yltyy kunnon flunssaksi - viime syksyn sairastelujakson jälkeen en kyllä sitten yhtään jaksaisi taas uutta kierrettä.. Olen kyllä edelleen boostannut vastustuskykyä tyrnimarjoilla, inkiväärillä, hunajalla ja vitamiinein ja hivenainein, mutta jos tauti on tullakseen niin sehän tulee. Katsotaan nyt kuinka käy. Toivottavasti kyse olisi vain jostain lievästä kylmettymisestä tuolla hyisen tuulisessa kelissä.. Brrr.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti